click here!!

Saturday, May 8, 2010

Akademi Fantasia, Anugerah Seni Dan Alhamdulillah....

Selepas menunaikan solat fardhu Isyak di Masjid Al Makmur, iaitu masjid di dalam Taman Perumahan Indera Mahkota 2, penulis dan ayahanda, Haji Muhammad ke warong berhampiran untuk makan malam.Malam ni orang rumah tak masak sebab ayahanda beria-ria nak makan mee rebus kat kedai kawan beliau, seorang polis pencen juga ahli jemaah regular masjid.

Semasa sedang menikmati hidangan, penulis terpandang ramai remaja dan ada juga yang se usia penulis berada di depan tv. Penulis dapati ada rancangan hiburan bersekali juri.Lepas tu keluar Sarimah Ibrahim pegacara rancangan tersebut. Maka barulah penulis perasan bahawa ini adalah program Akademi Fantasia, iaitu tempat belajar berangan jika diikutkan maknanya.

Sebenarnya rumah penulis di Kuantan tak ada kemudahan Astro, maka penulis dan ahli keluarga banyak tidak mengetahui secara langsung tentang rancangan -rancangan hiburan realiti terbitan stesen berbayar ini.Rumah sewa penulis di Terengganu ada kemudahan ini memandangkan sukar mendapat siaran yang baik di tempat tinggal penulis di sana.

Sesekali penulis menjeling ekor mata ke arah tv tersebut memerhatikan gelagat pelajar, pengkritik, penonton di dalam dan di luar tv.Begitu berharapnya penonton di dalam tv yang rasanya terdiri dari kaum keluarga mereka dengan sepanduk dan sorakkan.Dengar cerita pada program rancangan ini pada musim yang lepas-lepas, ada kaum keluarga sanggup berhabis harta untuk membeli prepaid untuk mengundi peserta mereka.Pelaburan katakan.

Menangis, bertempik, berpelukan dan bermacam gelagat lagi menghiasi setiap kali rancangan ini.Ucapan alhamdulillah,assalamualaikum dan insyaAllah acapkali kedengaran.Penulis juga perasan bahawa acapkali program anugerah seni, pemenang, penyampai hadiah dan pengacara sering mengucapkan perkataan alhamdulillah,insyaAllah dan assalamualaikum.
Penulis tidak tahulah adakah wajar pengucapan tersebut.

Boleh dikatakan mereka yang hadir pada majlis tersebut berpakaian lebih menyerupai bintang hollywood atau bollywood.Kita tak payah nak cerita tentang auratlah,rambut pun berbagai-bagai warna,ada hijau,merah,kuning,biru dan macam-macam warna lagi bagi menggambarkan betapa happeningnya mereka.Apabila diumumkan sebagai pemenang,sebelum naik ke pentas cium sana-sini dan berpeluk sana-sini.Dapat peluang berucap keluarlah assalamualaikum,alhamdulillah dan insyaAllah padahal kalau artis wanita tu pakaiannya terdedah sana,terdedah sini.Rambut kuning separuh,biru 7 helai dan merah selebihnya.Kelihatan amat janggal sekali.Bagaimana mereka boleh mengucapkan rasa kesyukuran sedangkan mereka dalam keadaan tidak bersyukur dengan kurniaan Allah S.W.T. Menang anugerah kerana memainkan watak yang bertentangan dengan ajaran Islam seperti adegan suami isteri di atas katil,berpeluk cium sedangkan pelakonnya tiada hubungan.

Penulis terbaca satu artikel seorang penulis mengatakan kini menjadi amalan biasa karyawan dunia hiburan seperti penerbit memanggil ustaz bagi pelancaran pembikinan filem bagi diadakan kenduri doa selamat sedangkan pengisian filem dan penggambarannya bertentangan dengan hukum-hakam agama. "Saya bimbang suatu hari nanti pembikinan filem porno pun akan diadakan majlis doa selamat" katanya.

Keadaan ini jelas menunjukkan semakin kelirunya masyarakat Islam terhadap agama sendiri. Hakikatnya hiburan itu tidak salah, yang tidak betulnya adalah manusia yang menjayakannya. Cuba kita lihat bagaimana seorang penyanyi tersohor dunia, Cat Stevens berjaya mengislamkan seni persembahannya setelah menjadi seorang Muslim yang taat bernama Yusuf Islam.

Kenapa kita boleh menangis untuk hiburan sedangkan sukar berbuat demikian untuk memikirkan keadaan kita yang kerdil hidup memgharapkan izin Allah S.W.T. Sesetengah ibubapa pula ada yang mengharapkan anak-anak mereka menjadi penghibur terkenal supaya mendapat kekayaan dan populariti, kononnya. Diberinya galakkan dan sokongan baik dari segi moral ataupun material agar cita-cita mereka tercapai. Nampak sangat sekarang orang Islam semakin bercelaru imannya dan kefahaman agama.

Hadis riwayat Tirmidzi bermaksud; "Rasulullah S.A.W melarang mengajari anak-anak kecil menyanyi dan melarang mengajari anak-anak perempuan serta melarang menerima harga penyanyi wanita dan upahnya ".

Diceritakan oleh Ali bin Hajar As-Sa'id, oleh Masym'il bin Milham, dari anak Adiy bin Hatim, Dari Mathrah bin Yazid, dari Ubaidillah bin Zahrin, dari Zahrin, dari Ali bin Yazid, dari Al-Qasim, dari Abi Umamah, ia berkata: Bersabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud; "Tidak halal mengajari penyanyi-penyanyi wanita dan tidak halal menjual mereka, sedangkan harga mereka adalah haram".

Mengenai hal ini sebagaimana firman Allah S.W.T. di dalam Surah Luqman, ayat 6 yang bermaksud, "Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah".

No comments:

Post a Comment