click here!!

Friday, May 21, 2010

Piala Uber 2010

Pada 15hb Mei, 2010 pasukan wanita Korea Selatan telah mengejutkan dunia badminton apabila pertama kalinya merangkul kejuaraan Piala Uber dengan menewaskan pasukan wanita China 3-1 di perlawanan akhir hari tersebut.

Penulis pada mulanya langsung tidak menyangka pasukan Korea Selatan mampu mara sehingga ke final. Penulis mengagak pasukan tersebut akan tersekat di separuh akhir di tangan pasukan wanita Jepun. Melihat perseorangan pertama mereka menundukkan perseorangan pertama Jepun, yang mana ranking pemain Jepun tersebut lebih tinggi dan telah pernah menewaskan kesemua pemain badminton wanita hebat dunia, penulis mula terfikir jika sebeginilah cara mereka bermain dengan semangat juang yang amat tinggi, kecergasan yang sempurna dan kekuatan fizikal yang amatlah hebat sekali, mereka akan ke perlawanan akhir.

Mereka mempunyai pukulan dan hantaran yang keras serta mampu menyesakkan lawan.Bulu tangkis yang dikembalikan lawan banyak yang memberi kelebihan kepada mereka untuk mendapatkan mata. Apa yang penulis perhatikan, kemahiran dan skil mereka agak kurang jika dibandingkan dengan pasukan China, Jepun, Indonesia ataupun Malaysia tetapi mereka masih mampu menjuarai kejohanan pada kali ini.

Pada final, kesemua pemain mereka menghadapi lawan dari China yang mempunyai ranking semasa dunia yang jauh lebih tinggi dari mereka. Tetapi apa keputusannya, mereka berjaya menewaskan China sekali gus melakar sejarah baru dunia badminton.

Korea Selatan Juara Piala Uber!

Apakah rahsianya? Tentu sekali segala perkara yang berlaku kerana ketentuan dan takdir Allah S.W.T yang mempunyai sifat kudrat dan iradatNya. Namun sebagai makhluk dengan keizinanNya kita diwajibkan berikhtiar dan berusaha untuk mencapai matlamat. Selebihnya berserah dan bertawwakkallah kepadaNya kerana takdir telah tersurat di Luh Mahfuz.

Kembali kita kepada pasukan Korea Selatan, melalui komentar pengulas sukan tersebut sepanjang pertandingan dan temuramah dengan pegawai mereka, penulis membuat kesimpulan serta rumusan bahawa mereka kenal diri dan bertindak menguruskan kelebihan serta kekurangan mereka. Tekad yang tinggi wujud pada semua pasukan yang bertanding tetapi ia tidak cukup untuk menghasilkan kejayaan. Kita memerlukan strategi.

Strategi yang betul akan menghasilkan keputusan yang berlainan dengan pasukan lain. Oleh itu yang membezakan kejayaan bagi sesetengah orang,kumpulan atau pasukan bergantung kepada keupayaan menghasilkan sesuatu. Ianya bukanlah perbezaan pada otak mereka tetapi bagaimana bijaknya mereka menggunakan akal. Diikuti dengan kecekapan dan keupayaan menghasilkan tindakan yang berkesan serta berani mengambil risiko.

Mengambil kira apa yang kita ada dan mengetahui bagaimana untuk mendapatkan maklumat yang baru apabila diperlukan. Melaksanakannya secara try and error dan mengkaji serta belajar semasa proses tersebut.

Strategi yang tepat membuatkan kita mempunyai banyak masa untuk menguruskan pembelajaran sehingga mencapai sasaran kita. Adalah tidak menjadi kerugian apabila tidak menemui jawaban semasa proses belajar tersebut kerana lebih baik daripada tidak belajar atau mencuba, kerana kita masih ada diri kita.Itu yang penulis nampak pada pasukan Korea Selatan.

Mereka tahu diri, mencari maklumat dan mencuba. Setelah itu mereka jadikan modul untuk dipraktikkan. Mereka mencipta kelainan yang seterusnya menciptakan kejayaan. Apabila manusia menentang harimau, agak-agak apa keputusannya? Apabila manusia hanya menggunakan kekuatan tenaganya sahaja menentang harimau, mustahil manusia boleh menang melainkan dia menggunakan senjata.

Sebagaimana bicara kita tadi, manusia dikurniakan akal fikiran, maka jadilah makhluk berfikir. Sudah tentu untuk menghadapi harimau tidak lagi menjadikan kita tidak keruan. Harimau yang terkejut dan tidak percaya, sehingga boleh menukar sejarah dunia, raja rimba gentarkan manusia.

Itulah pasukan badminton wanita Korea Selatan.

No comments:

Post a Comment