click here!!

Sunday, May 2, 2010

Sapu Muka Selepas Solat Bukan Sunnah Rasulullah


Apabila penulis membaca Berita Minggu 2/5/2010 iaitu semalam, penulis terjumpa ruangan Persoalan Agama bersama Ustaz Haji Zahazan Mohamed berkenaan perbuatan menyapu muka selepas solat. Sila lihat lampiran keratan akhbar tersebut.

Penulis terus teringat semasa mengerjakan fardhu haji di Mekah pada tahun 1425 Hijrah bersamaan 2004/5 Masihi.Semasa menunggu solat Isyak setelah selesai sembahyang Maghrib terdapat beberapa orang guru-guru agama menyampaikan kuliah. Mereka terdiri dari berbagai bangsa dan keturunan serta menggunakan berbagai-bagai bahasa. Maka jemaah boleh memilih untuk mendengar kuliah dalam bahasa yang mereka fahami. Terdapat juga guru-guru tersebut berasal dari Asia Tenggara terutamanya dari Selatan Thai, Malaysia dan Indonesia yang telah lama menetap di sana.

Dalam satu kuliah yang diikuti disampaikan oleh seorang guru yang berasal dari Selatan Thai,beliau menyatakan antara bidaah di dalam solat adalah menyapu muka selepas salam. Beliau menerangkan lagi sesetengah jemaah yang berasal dari Asia Tenggara walaupun tangannya dipegang masih lagi mahu menyapu muka apabila selesai solat tanpa menyedari duduk perkara perbuatan yang mereka hendak lakukan.

Berdasarkan penerangan beliau, kajian penulis dan pembelajaran sedikit sebanyak daripada kuliah-kuliah agama maka penulis sependapat dengan Ustaz Zahazan perihal perbuatan ini.

Ramai perawi-perawi hadis yang menyatakan menyapu muka selepas salam boleh dipertikaikan kredibiliti dan taraf kewarakkannya hatta ada yang diragui sifat perangai mereka terhadap kepatuhan beragama sehingga hadis-hadis yang dirawi telah disifatkan dan dikumpulkan menjadi Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu'.

Ada juga menyata balas terhadap hadis tersebut bahawa kemungkinan sekiranya ada Rasulullah menyapu muka selepas solat adalah disebabkan oleh kebanyakkan masjid pada ketika itu berlantaikan tanah, maka Rasulullah hanya menyapu tanah dari muka beliau tanpa apa -apa maksud dari perihal solat.

Ramai ulama besar dan pengkaji hadis memutuskan bahawa pendapat yang paling tepat dan selamat ialah beramal dengan hadis sahih dan tidak beramal dengan hadis dhaif.Apalagi hadis yang bertaraf maudhu'.Di antara mereka ialah Dr Yusuf Al Qardhawi,Muhammad Nasiruddin Al Bani,Muhammad Ajjaj Al Khatib,Ahmad Syakir dan ramai lagi.

Hadis-hadis sahih sudah banyak dan mencukupi untuk kita jadikan dalil dan hujah dalam amalan ibadah dan amalan seharian.Ini bertepatan dengan sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud; Diriwayatkan dari Aisyah Radhiallahu anha,"Rasulullah S.A.W biasa membuka solat dengan takbir dan mengakhirinya dengan mengucap salam"..(Hadis riwayat Imam Muslim).

"Kunci solat adalah be
rsuci,pembukanya takbir dan penutupnya adalah mengucap salam"...(Hadis riwayat Imam Muslim).

Jabir ibni Samirah meriwayatkan,"Mengapa aku melihat kamu mengangkat tangan seperti ekor kuda (ketika mengakhiri solat dengan mengucapkan salam)?
Cukuplah dengan meletakkan tangannya di atas pahanya, lalu ucapkanlah salam kepada saudaranya yang di sebelah kanan dan kirinya"...(Hadis riwayat Imam Muslim).

Dari hadis-hadis ini langsung tidak ada gambaran bahawa Rasulullah S.A.W menyapu muka selepas salam. Kalau ada tentulah diterangkan di dalam Kitab Hadis Sahih Bukhari,Kitab Hadis Sahih Muslim atau Kitab Hadis Sahih Bukhari Muslim. Lebih aneh lagi ada yang mengucup tangan kanannya sehingga mengeluarkan bunyi ketika menyapu muka sesudah salam....Wallahua'lam..

1 comment: