click here!!

Thursday, May 6, 2010

Selamat Ulangtahun Kelahiran


Rasanya belum terlewat untuk penulis mengucapkan Selamat Ulang Tahun Kelahiran ke 17 kepada anak sulung, Ain Farah Suffieyya yang jatuh pada 6/5/2010 dan juga ucapan yang sama kepada anak ketiga penulis, Ain Farah Saffurra pada tanggal 27/4/2010 untuk kali yang ke 14.Sudah remaja anakanda berdua.

Begitu pantas masa berlalu.Menatap foto-foto lama, penulis tak terasa adanya masa yang berlalu.Hati dahulu dan sekarang rasa macam tu je..cuma muka dan bentuk badan dah berisi.Namun apabila melihat anak membesar barulah perasan, penulis makin tua rupanya.

Tengok ayahanda dan bonda pula, lagilah sedar penulis telah meninggalkan banyak masa dan belum tahu masa yang akan ditempuhi mendatang.Merenung foto-foto ayahanda yang kacak dan bonda yang cun semasa muda, tak terfikir di depan mata sekarang mereka berwajah lemah dan tidak setangkas dahulu semasa penulis di usia anak-anak penulis sekarang.Yang baru menyusul yang lama dan itulah fitrah alam yang pasti kita semua tempuhi.

Wahai anakanda-anakanda ku!

Ingatlah pesan ayahanda.Apa yang anakanda telah dan akan lalui telah ayahanda dan bonda lalui dan telah lebih dahulu ditempuhi serta dirasai oleh nenda-nenda.Dunia ini penuh fatamorgana, nampak indah tapi tiada apa-apa sangat sebenarnya.Semakin dikejar semakin lari ia.Nampak ada tapi tak ada.Apa yang sebenarnya ada bukan di sini tempatnya tapi singkaplah hijab tersebut dengan ilmu dan iman bahawa ada kehidupan abadi yang tiada penghujungnya.

Gunakannlah waktu muda anakanda sebelum tiba masa tua.Gunakanlah masa lapang anakanda sebelum datang waktu sempit.Gunakanlah waktu sihat sebelum datang masa sakit.Gunakanlah masa hidup ini sebelum tiba masa kematian.

Wahai anakanda-anakanda ku! Ingatlah,adalah termasuk antara adab-adab muslim adalah berhubungan dengan orang-orang soleh, dekat dengan mereka dan memohon doa dari mereka.

Firman Allah S.W.T. di dalam Al Quran surah Al Kahfi ayat 28 yang bermaksud;"Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang yang menyeru Rabb (Tuhan) nya di pagi hari dan senja hari dengan mengharapkan redhaNya dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka (kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia ini dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami serta menuruti hawa nafsunya dan mereka adalah kaum yang melewati batas."

Dari Ali bin Abu Thalib r.a ; aku dengar Rasulullah S.A.W. bersabda (yang bermaksud):Tiga golongan umatku akan mengisi Neraka Jahanam selama umur dunia 7 kali.Mereka ialah orang yang gemuk kurus (wanita yang gemuk/sihat tubuhnya tapi kurus ibadahnya), orang yang berpakaian telanjang (wanita yang cukup pakaiannya tapi tidak taat agama/tidak menutup aurat-terlalu ketat atau nipis) dan orang yang alim jahil (alim ulama yang menghalalkan yang haram kerana kepentingan duniawi) ."

Firman Allah S.W.T. di dalam Al Quran surah Al Ashr yang bermaksud " Demi masa!Sesungguhnya manusia berada di dalam kerugian melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta berpesan kepada kebenaran dan berpesan kepada kesabaran."

Wahai anakanda-anakanda ku, ayahanda doakan semuga segala urusan dikurniakan hidayat oleh Allah S.W.T. dan mendapat keredhaanNya...Amin ya Rabbalalamin.

No comments:

Post a Comment