click here!!

Thursday, July 1, 2010

Azahar Ngah Sepupu Ku....(Bahagian Akhir)


Setelah keputusan SPM diumumkan, penulis telah mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke Universiti Teknologi Malaysia, Jalan Gurney, Kuala Lumpur di dalam bidang kursus Sarjana Muda Kejuruteraan Awam selama 5 tahun. Sementara Azahar pula telah meneruskan kerjayanya yang sedia ada dengan lebih rancak lagi. Penulis lupa apakah beliau lulus dengan pangkat 3 atau gagal dalam SPM tersebut.

Sejak dari tahun 1984 hingga sekarang, kami jarang bertemu kerana masing- masing telah membawa haluan sendiri. Azahar sibuk dengan kerjanya sementara penulis pula dengan pelajaran di universiti.

Penulis pula, apabila tamat pengajian pada tahun 1989, telah memulakan kerjaya di Triang, Pahang Darul Makmur. Seterusnya berkahwin dengan gadis Temerluh pada tahun 1991 dan menetap sehingga sekarang di Kuantan. Keadaan ini telah menjarakkan kadar pertemuan kami. Kadang- kadang adalah kami bertemu semasa ahli keluarga berkumpul seperti hari raya, kenduri- kendara dan kematian ahli keluarga. Itupun, Azahar sering juga tidak dapat hadir kerana kesibukkan kerjayanya.

Azahar juga adalah seorang yang bertimbang rasa dan setia pada cinta. Di kampung, beliau menjadi rebutan gadis- gadis kerana memiliki rupa paras yang menarik, aktif bersukan, rajin dan keluarganya juga boleh dikatakan tergolong di kalangan orang yang berada juga.

Semasa penulis menjalani Latihan Industri di Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (KETENGAH) pada tahun 1987 hingga 1988 selama 6 bulan, pernah beliau mendatangi penulis untuk mendapatkan nasihat tentang niatnya untuk berkahwin.

Penulis tidak berapa setuju dengan cadangan tersebut dan juga dengan pilihan hati beliau. Namun beliau berhasrat meneruskan juga untuk mengahwini gadis tersebut iaitu isterinya sekarang walaupun beliau ada pilihan yang lebih baik pada masa itu.

Sifat timbang rasa beliau itulah yang menyebabkan beliau memilih isterinya sekarang sebagai pasangan hidup kerana gadis tersebut adalah orang yang pertama berminat dan bersungguh- sungguh untuk bersuamikan Azahar sedangkan terdapat gadis lain terkemudian sedikit, yang juga berminat kepada beliau. Penulis lebih menyukai gadis kedua tersebut, begitu juga pendapat ahli kelurga yang lain.

Itulah jodoh, pertemuan,ajal dan maut adalah ketentuan Allah SWT. Azahar melangsungkan perkahwinan dengan gadis pilihannya pada tahun 1988 dan kekal sehingga sekarang.

Azahar dan pasangannya memperolehi 4 orang cahaya mata iaitu 2 lelaki dan 2 perempuan. Namun anak sulung mereka meninggal kerana denggi berdarah.

Beberapa tahun lalu sekitar tahun 2004, kakak beliau yang banyak membantu serta tinggal dengan kedua ibu bapa beliau, Kak Zaiton pula meninggal dunia dengan meninggalkan se orang anak. Suami Kak Zaiton telah terlebih dahulu menyahut panggilan Ilahi.

Pada tahun lepas, 2009 bonda tercinta beliau pula menghembuskan nafas terakhir.

Azahar dan penulis mempunyai beberapa persamaan tanpa sedar seperti penakut dan kencing malam.

Setiap kali kami menonton cerita seram, penulis lebih suka memalingkan terus pandangan ke arah lain tetapi Azahar akan menutup muka dengan tapak tangan dan membuka sedikit jari jemarinya untuk mempastikan slot seram tersebut telah tiada. Secara relatifnya , Azahar lebih penakut daripada penulis.

Semasa di asrama, penulis pernah sekali mengurung beliau di dalam tandas di waktu malam dan menutup semua lampu. Ini telah menyebabkan beliau meraung dengan begitu kuat sekali.

Kami berdua juga sering kencing ketika tidur di waktu malam. Perkara ini boleh dikatakan setiap malam terjadi sehingga akhir usia kami 12 tahun.

Pernah sekali kami balik ke kampung orang tua kami di Marang kerana ada majlis kenduri, kalau tidak silap penulis. Kami telah tidur bersebelahan datuk kami, ketika berusia sekitar 5 atau 6 tahun. Azahar telah kencing pada malam tersebut dan disedari oleh datuk kami ketika beliau hendak bangun menunaikan solat Subuh. Nasib penulis agak baik kerana tidak kencing pada malam itu. Datuk kami berusia sekitar 100 tahun pada masa itu.

Kami pernah bersama berusaha mengembangkan perniagaan hasil laut beliau di Kuantan pada tahun 1998 namun kepakaran yang ada pada beliau tidak dapat diambil oleh pekerja kami. Keadaan menjadi, semasa adanya Azahar dan tidak terurus dengan baik apabila beliau pulang ke Dungun sedangkan penulis tidak mahir dalam selok belok perniagaan tersebut. Pendekatan menguruskan projek pembinaan tidak sesuai untuk dipraktikkan di dalam bidang hasil laut kerana ianya lebih berdasarkan naluri dan pengalaman di dalam bidang tersebut. Idea dan usaha kami tidak begitu berjaya.

Secara keseluruhannya, penulis dan Azahar mempunyai ikatan yang akrab sehingga sekarang. Kami mempunyai banyak persamaan dan juga perbezaan yang ketara. Sebagai manusia biasa, masing- masing mempunyai kelebihan dan kekurangannya. Walaubagaimanapun, Azahar boleh disifatkan sebagai seorang yang peramah, mudah bergaul, amat menghormati orang, bertimbang rasa, suka menolong dan rajin. Beliau tidaklah gemar bermusuh dan bukannya orang yang keras kepala. Pendekatannya lebih kepada mengalah di dalam menjaga silaturahim.

Sekian.

No comments:

Post a Comment