click here!!

Friday, July 9, 2010

Israk dan Mikraj

"Maha suci Allah, yang telah memperjalankan hambaNya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati di sekelilingnya agar Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda ( kebesaran ) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui" (terjemahan Surah Al Israk, ayat 1)

Peristiwa Israk dan Mikraj seperti mana firman Allah SWT di dalam Surah Al Israk ayat 1 telah disepakati ramai ulama berlaku pada 27 hb Rejab, 11 tahun setelah kerasulan Nabi Muhammad SAW. Sempena tarikh tersebut yang berkebetulan ulang tahunnya jatuh pada hari ini, 27hb Rejab, 1431 Hirah bersamaan 10hb Julai, 2010 Masehi, maka penulis mengambil kesempatan membicarakan sedikit tentang kesan dan terkesannya sejarah tersebut agar kita sama-sama menghayatinya di dalam kehidupan.

Setelah kembalinya ke rahmatullah dua orang insan tersayang Rasulullah SAW iaitu isteri baginda, Saidatina Khadijah Al Khuwalid dan bapa saudara, Abu Talib pada tahun ketiga sebelum hijrah, maka Rasulullah merasa terlalu sedih. Tahun tersebut dikenali sebagai Tahun Berdukacita. Ditambah lagi dengan peristiwa baginda dikhianati dan dizalimi oleh Kaum Thaif, maka bertambahlah dukacita dan remuknya perasaan Rasulullah SAW.

Maka Allah SWT mengutuskan malaikat Jibril as untuk memperjalankan Rasulullah SAW sepertimana peristiwa Israk dan Mikraj tersebut antaranya bertujuan menenang dan menghiburkan hati baginda serta memperlihatkan tanda-tanda kebesaran Allah SWT.

Sepanjang perjalanan Israk dari Mekah ke Baitul Maqdis, beberapa tempat telah dibawa oleh Jibril as untuk Rasulullah SAW singgah dan bersolat sunat 2 rakaat. Antaranya;

1) Tapak Masjid Nabawi di Madinah

2) Bukit Tursina, tempat Nabi Musa as menerima wahyu

3) Baitullaham, tempat kelahiran Nabi Isa as

4) Makam Marshitah, tukang sikat dan dandan anak firaun. (Ada ulama menyatakan tempat tersebut adalah Madyan).

Kisah dan penceritaan Israk dan Mikraj telah banyak diperkatakan dari pelbagai sudut dan pada kesempatan ini penulis hanya mahu berkongsi pandangan tentang Israk Rasulullah SAW berdasarkan kepada tempat-tempat singgahan baginda seperti yang telah dinyatakan di atas.

Sebagaimana ayat Al Quran di atas, Allah SWT telah menyatakan bahawa antara dua tempat perjalanan Israk, iaitu dari Kota Mekah ke Baitul Maqdis merupakan tempat-tempat yang dimuliakan. Di antara kedua-duanya telah melahirkan ramai para-para nabi dan rasul serta kesuburan tanahnya. Banyak kisah yang besar dan hebat belaku di antara kedua tempat ini yang menjadi tamadun awal dunia.

Tapak Masjid Nabawi di Madinah

Perjalanan Rasulullah SAW dengan menaiki buraq telah singgah ke satu tempat yang sekarang didirikan Masjid Nabawi di Madinah. Jibril as telah memberitahu Rasulullah perihal tempat ini dengan kemuliaannya walaupun perkara tersebut belum berlaku lagi. Baginda bersolat sunat 2 rakaat.

Sekarang kita sendiri menjadi saksi akan kemuliaan dan kehebatan tempat ini yang merupakan tempat bermulanya perkembangan syiar Islam ke seluruh dunia.

Bukit Tursina

Rasulullah SAW juga singgah di atas satu bukit, iaitu Bukit Tursina. Jibril as menerangkan kepada baginda perihalan tempat tersebut walhal ianya telah terlalu lama berlalu. Di Bukit Tursina, Nabi Musa as telah menerima wahyu dari Allah SWT menerusi Jibril as untuk disampaikan kepada kaumnya Bani Israel. Namun mereka mengingkari dan meminta Nabi Musa membuktikan kewujudan Allah SWT dengan mahu melihat ZatNya. Keangkuhan tersebut menyebabkan kepada kemusnahan kepada mereka. Rasulullah bersolat sunat 2 rakaat di bukit tersebut.

Baitulaham

Baitulaham atau Juresalem merupakan tempat kelahiran Nabi Isa as. Tempat kelahiran insan mulia dari rahim seorang wanita suci yang tidak pernah disentuh oleh mana-mana lelaki. Baginda Nabi Isa as juga merupakan salah seorang daripada tiga bayi yang boleh berkata-kata dengan izin Allah SWT untuk menyatakan kebenaran ketika itu pada zaman masing-masing. Dua orang bayi lagi adalah anak kepada seorang pelacur yang memfitnah seorang yang abid lagi warak, iaitu Juraih dan seorang lagi anak kepada Marshitah, tukang sisir dan dandan anak firaun.

Rasulullah SAW juga bersolat sunat 2 rakaat di Baitulaham.

Makam Marshitah dan keluarganya.

Marshitah dan keluarganya dihukum bunuh dengan dicampakkan ke dalam sebuah bekas besar berisi minyak yang panas lagi menggeleggak oleh firaun. Penyediaannya diriwayatkan telah memakan masa yang lama bermula menentukan tempat, menyediakan bahan bakar, menyediakan sebuah bekas yang besar dan memikirkan cara hukuman dilaksanakan. Hukuman ini dilaksanakan oleh firaun disebabkan Marshitah dan keluarganya mentauhidkan Allah SWT sebagai Tuhan dan menafikan ketuhanan firaun.

Tempoh masa sebelum hukuman itu dijalankan telah digunakan oleh firaun semaksimumnya untuk memujuk Marshitah dan keluarganya untuk menukarkan pengakuan kepada bertuhankan firaun. Pelbagai kaedah digunakan termasuk memberi ganjaran dan pangkat kebesaran namun itu semua tidak sedikit mampu menggoncangkan keimanan Marshitah sekeluarga.

Pada hari hukuman dijalankan, mereka sekali lagi diberi pilihan tetapi Marshitah sekeluarga tetap dengan pendirian dan keimanannya. Seorang demi seorang anak dan suaminya dicampakkan ke dalam bekas besar berisi minyak panas yang menggeleggak tersebut hingga akhirnya tinggallah hanya Marshitah dan anaknya yang masih bayi. Terdetik juga rasa kasihan kepada bayinya itu yang tidak mengetahui apa-apa tetapi terpaksa menjadi korban. Beliau terdetik untuk menyerahkan kepada orang lain untuk menjaga dan mebesarkannya.

Tiba-tiba dengan izin Allah SWT, bayinya berkata-kata supaya tetapkan kepada pendiriannya kerana iktikad dan keimanannya adalah benar. Kematian akan tetap dirasai oleh semua makhluk dan ia merupakan pintu kepada kehidupan yang abadi. Bayinya mengajak ibunya meneruskan hukuman kerana di hadapan mereka merupakan sebuah kematian yang bermaruah dan penuh keimanan serta mengikuti jejak mereka yang terdahulu menuju ke syurga. Inilah peluang keemasan.

Marshitah dengan tanpa sedikit keraguan dan goyang terus redha menerima hukuman tersebut. Diriwayatkan juga, kepanasan minyak tersebut menyebabkan apabila sahaja jasad jatuh ke dalamnya, terus bercerai daging dari tulang sehinggakan tiada apa yang tinggal kecuali tulang temulang.

Diriwayatkan juga bahawa Marshitah telah memohon kepada firaun terhadap khidmat baktinya selama ini agar apa-apa yang tinggal dari tubuh badan mereka setelah dihukum, dikebumikan di dalam satu kubur. Permintaan tersebut dipersetujui oleh firaun.

Rasulullah semasa dalam perjalanan Israk tersebut telah tercium bau kasturi yang amat harum apabila tiba di suatu tempat. Jibril as menerangkan bahawa itulah bau makam Marshitah dan keluarganya yang dibunuh oleh firaun. Sebahagian ulama menyatakan tempat tersebut adalah Madyan.

Rasulullah SAW juga bersolat 2 rakaat di tempat tersebut.

Masjidil Aqsa

Rasulullah SAW meneruskan perjalanan sehingga tiba di Masjidil Aqsa. Telah menunggu rasul-rasul yang lain seperti Nabi Isa as, Nabi Musa as , Nabi Ibrahim as dan lain-lain nabi dan rasul. Jibril memimpin tangan Rasulullah SAW untuk mengimami Solat Isyak di kalangan mereka.

Moral daripada kisah di atas antaranya adalah;

1) Sebagai seorang muslim, kita sepatutnya meninggikan syiar Islam. Hendaklah hadir di dalam diri kita rasa cinta dan perihatin kepada hari-hari yang bermakna di dalam sejarah Islam. Terjemahan rasa cinta tersebut bukannya kita perlu berhibur dengan membuat perkara yang ditegah oleh syarak tetapi contohilah Rasulullah SAW. Dekatkan diri dengan Pencipta, Allah SWT seperti memperbanyakkan zikrullah, solat sunat, bersedekah, forum dan apa sahaja untuk menghadirkan rasa kecintaan kepada Rasulullah SAW akan segala pergorbanan baginda. Pada hari ini juga kita disunatkan berpuasa.

2) Hendaklah hadir di dalam diri kita keinginan dan cita-cita untuk mengunjungi tempat-tempat mulia sebagaimana ziarah Rasulullah SAW. Adalah menjadi suatu kewajiban kepada kita mengunjungi tiga tempat mulia ini sekiranya termampu sebelum mengambil keputusan untuk menziarahi tempat-tempat lain di dunia ini kecuali atas urusan tugas. Tempat-tempat tersebut ialah Kota Mekah, Madinah dan Baitul Maqdis.

3) Segala musibah yang melanda sebenarnya mempunyai hikmah yang besar di sebaliknya. Allah SWT adalah Maha Pengatur dan aturanNya mustahil adanya kesilapan. Musibah yang menimpa boleh bersifat:

a- pengajaran supaya kita menjadi lebih baik

b- kafarah iaitu penebus dosa yang telah kita lakukan

c- sesetengah musibah dapat mengelakkan hukuman di akhirat atau sekurang-kurangnya dapat meringankan hukuman tersebut

d- kadang-kadang musibah yang diterima dapat mengelakkan musibah yang lebih besar

e- musibah juga kadang-kadang merupakan ujian dari Allah SWT terhadap kita untuk menaikkan darjah kemuliaan disisiNya.

f- memang kadang-kadang musibah yang melanda adalah merupakan hukuman.

3) Kita umat Islam adalah wajib mempertahankan ketiga-tiga bandar suci tersebut dengan apa sahaja kekuatan yang ada hatta mempertaruhkan nyawa sekalipun. Kota-kota suci tersebut tidak dapat dipertahankan atau dirampas kembali hanya dengan kekuatan lahiriah/fizikal.

Contohilah Khalifah Salahuddin Al Ayubi semasa misi mempertahankan maruah Islam dan merampas kembali Baitul Maqdis dari tentera bersekutu salib. Beliau tidak hanya menekankan aspek kemantapan kekuatan dan strategi ketenteraan sahaja tetapi juga amat menekankan kemantapan kerohanian dan keimanan.

Tentera yang dibawa ke medan perang telah disaringkan dengan satu proses temuduga yang hanya memilih muslim yang telah istiqamah solat tahajjudnya selama beberapa tahun. Mereka juga tidak terdiri dari pelaku dosa besar dan tidak meremehkan dosa-dosa kecil.

Pada malam hari semasa peperangan pula, Solahuddin meninjau khemah tentera Islam untuk memmastikan hanya yang bertahajjud dan beribadah malam sahaja yang akan dibawa ke medan peperangan keesokkan harinya.

Kemuliaan dan ketinggian darjah di dalam Islam hanya boleh dicapai apabila kita dekat dengan Allah SWT.

Amatlah bersalahan sekiranya kita dirikan Islam hanya atas semangat sedangkan tiada pengisian dan roh di dalam amalan kita. Kita bertempik, berdemonstrasi dan berforum mengutuk keganasan rejim zionis yahudi tetapi pada malam hari kita berhibur di tempat-tempat maksiat, mabuk dan mengamalkan riba serta rasuah di dalam kehidupan seharian. Tiada kekuatan jiwa jika kita terlalu menyintai dunia dan larut di dalamnya. Islam tidak akan mencapai kemenangan oleh mereka yang derhaka kepada Allah SWT tetapi akan makin melemahkan keadaan.

4) Akidah dan keimanan kepada Allah SWT bukannya barang dangangan yang boleh ditukar beli. Kurniaan tersebut merupakan sebesar-besar hadiah kepada kita. Pemeliharannya supaya ianya tetap utuh merupakan kewajiban kita kerana hanya dengannya kita akan selamat di hari kemudian. Kematian sesuatu yang pasti dan kehidupan hari kemudian juga sesuatu yang pasti. Dunia fatamorgana ini hanya seketika tetapi hari kemudian adalah abadi.

5) Kita tidak boleh mencari rahsia ketuhanan hanya dengan logik akal kerana akal kita terbatas. Keupayaan diri kita terbatas kerana adanya kita adalah dijadikan. Kita hanya makhluk. Keupayaan makhluk ada takatnya. Pengetahuan kita kerana diberitahu dan diajar. Pemikiran kita diilhamkan, maka tiada upayanya kita melainkan Sang Pencipta, Allah SWT. Namun Allah SWT telah mengurniakan Kalamullah iaitu Al Quran dan mengutuskan rasulNya untuk diambil sunnahnya kepada kita agar kita tidak berada di dalam kesesatan.

6) Rasulullah SAW bukan sahaja merupakan penghulu kepada segala nabi-nabi dan rasul-rasul, tetapi merupakan makhluk yang paling mulia dan tertinggi darjatnya di sisi Allah SWT. Adalah wajib kepada kita umat Islam menyanjung dan menyintainya. Kecintaan kepada Rasulullah SAW bukannya pada sekadar pengucapan tetapi hendaklah hadir dalam semua bentuk tindakan dan amalan. Adalah tidak sempurna iman dan Islam seseorang itu sehingga ia mengasihi dan menyayangi Rasulullah SAW melebihi makhluk yang lain hatta ibu bapanya sendiri.

Patuh kepada setiap tegahannya dan meninggalkan segala larangannya. Cintai dan hayati sunnahnya baik dalam amal ibadah mahupun kehidupan seharian seperti berpakaian, makan, akhlak dan sebagainya. Jauhi rasa benci terhadap setiap amalan baginda ataupun memandang rendah terhadap mereka yang ikhlas mengamalkan sunnah baginda.

Ketidakupayaan kita menjadikan sebahagian sunnah Rasulullah SAW sebagai amalan harian tidak boleh menjadi penyebab kepada kita menghalang dan memperlekehkah mereka yang lebih berkeupayaan mempraktikkannya dibimbangi kita tidak diakui sebagai umatnya atau mungkin tindakan kita akan menyebabkan kita syirik kepada Allah SWT. Perlu kita ingat dan sedar bahawa kita tidak akan mampu masuk ke syurga berdasarkan amalan kita tetapi hanya rahmat Allah SWT dan syafaat Rasulullah SAW sahajalah yang membantu kita ke sana. InsyaAllah.

7) Allah SWT Maha Berkuasa. Dia bersifat dengan Kudrat dan IradatNya. Tiada barang mustahil untuk diadakan atau ditiadakanNya.

Maka sempena peristiwa Israk dan Mikraj tersebut, marilah kita sama-sama menghayati dan memulakan langkah baru di dalam memertabatkan Islam sebagai addin. Langkah pertamanya ialah memulakan dengan diri kita sendiri.








2 comments:

  1. penulis boleh ceritakan/terangkan lg lapisan langit yg di singgahi... sehingga baginda bertemu syurga, di dlm syurga ada pokok jga mengalirnya 2 sungai... ceritakan lagi..saya amat berminat utk mendalaminya..

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah.Terima kasih Puan Wan.Oleh kerana peristiwa Mikraj dah biasa diceritakan,maka penulis hanya tekankan pd peristiwa Israk sahaja kali ini.Tahun depan, sambung lagi peristiwa Mikraj tu.InsyaAllah

    ReplyDelete