click here!!

Friday, July 23, 2010

Kesalafahaman Terhadap Amalan Ibadah Solat ..........(Bahagian 2)

..............................Sambungan.

4) Membaca Surah Al Fatihah

Membaca Surah Al Fatihah termasuklah Basmallah itu adalah wajib dan merupakan salah satu rukun-rukun solat.

Syarat Sah Membaca Al Fatihah,

a) bacaan Al Fatihah itu hendaklah didengari oleh diri sendiri, jika pendengarannya normal

b) membaca dengan tertib, mengikut susunan Al Quran dan menjaga makhraj dan tasydid

c) bacaan tidak sampai mengubah makna asal

d) hendaklah dibaca sebagaimana bahasa asalnya iaitu Bahasa Arab. Tidak sah membaca terjemahannya, kerana terjemahan itu tidak dikira sebagai Al Quran. Jika tidak mampu membaca Al Fatihah, wajiblah membaca mana-mana tujuh (7) ayat Al Quran yang dihafal. Jika tiada juga hendaklah berzikrullah sekadar lama masa berdiri bagi membaca Al Fatihah.

e) hendaklah membaca Al Fatihah dalam keadaan berdiri. Jika dibaca semasa berdiri sesetengah ayat dan ketika hendak rukuk pula sesetengah ayat, maka batallah bacaan dan wajiblah mengulangi membacanya sambil berdiri betul. Jika tidak batallah solat tersebut.

5) Rukuk

Rukuk ialah tunduk sehingga tapak tangan dapat menyentuh dan memegang lutut dan yang terlebih afdhal ialah menyamakan tulang belakang setelah sempurna rukuk.

Syarat Sah Rukuk

a) tunduk sekadar yang telah dinyatakan

b) rukuk itu semata-mata dilakukan kerana rukuk. Sekiranya dilakukan secara terkejut kemudian diniatkan rukuk,wajiblah dia kembali kepada qiam (berdiri) dan rukuk kembali

c) Hendaklah rukuk dengan tetap sekadar thamaninah iaitu sekadar masa membaca tasbih. Ini adalah sekurang-kurang rukuk.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud,

"Sejahat-jahat pencuri ialah yang mencuri di dalam solatnya"

Para sahabat bertanyakan baginda bagaimanakah orang yang mencuri di dalam solat. Baginda bersabda lagi,

"Iaitu yang tidak menyempurnakan rukuk dan sujud"

Rukuk yang paling sempurna ialah dengan membetulkan tulang belakang (tanpa dibengkokkan), membetulkan kaki dan kedua tangan memegang erat kedua lutut sambil merenggangkan jari jemari.

6) I'tidal

Iaitu bangun berdiri daripada rukuk sekadar thamaninah. Syarat sahnya,

a) Tidak diniatkan i'tidal itu kerana tujuan yang lain daripada ibadah seperti bangun kerana terkejut.

b) Hendaklah ada thamaninah di dalam i'tidal.

c) tidak boleh berdiri terlalu lama kerana i'tidal adalah rukun yang pendek. Jika berdiri melebihi kadar masa bacaan Al Fatihah, maka batallah solat tersebut.

7) Sujud dua kali pada setiap rakaat

Maksudnya dari segi syarak ialah menyentuhkan dahi ke tempat sujud dengan syarat tertentu.

Syarat sah sujud,

a) Hendaklah dahi terbuka, tidak berlapik. Tidak diwajibkan semua dahi terbuka, memadai 1/3 dahi menyentuh lantai.

b) Sujud dengan 7 anggota iaitu dahi, 2 tapak tangan, 2 lutut dan 2 hujung perut jari kaki. Kecuali dahi, lain-lain anggota sujud tidak wajib terbuka dan tidak mengapa jika berlapik.

c) Tidak sah sujud di atas pakaian atau kain yang berhubung badan, bergerak dengan gerakannya seperti sujud di atas ekor serban yang panjang atau sujud di atas kain tudung. Maka batallah solat tersebut.

d) Hendaklah punggung lebih tinggi daripada kepala seboleh yang mungkin. Oleh itu jika seseorang itu bersolat di lereng bukit dan ketika sujud kepalanya lebih tinggi daripada punggung, maka solat tersebut tidak sah.

e) hendaklahh sujud semata-mata dengan qasad sujud, bukan kerana tujuan lain seperti terkejut, takut dan sebagainya.

f) Hendaklah ditekankan kepala pada tempat sujud sekira-kira jika diletakkan kapas di situ, jelas ternampak bekas tindihan kepala.

g) Hendaklah thamaninah di dalam sujud sekadar masa membaca tasbih.

Sujud yang paling sempurna ialah bertakbir (takbir intiqalat) ketika hendak turun sujud, diletakkan kedua lutut kemudian kedua tangan, dahi dan hidung. Tangan diletakkan berbetulan dengan kedua bahu. Jari jemari dirapatkan dan mengarah ke arah kiblat.

Sunat menghilangkan kesan hitam di dahi lantaran sujud. Firman Allah SWT di dalam Surah Al Fath ayat 29 yang bermaksud;

"Tanda-tanda mereka jelas terpancar di wajah-wajah mereka dari kesan sujud"

tanda-tanda yang dimaksudkan di dalam ayat ini bukanlah tanda hitam di dahi kesan dari sejadah atau permaidani, tikar atau sebagainya, akan tetapi pada air muka mereka terpancar cahaya keimanan dan kesucian hati mereka. Sujud yang bermaksud menyembah dan menyerah diri kepada Allah SWT dengan redha dan taslim. Maka jika didapati pada dirinya riak atau ujub dengan kesan hitam di dahi, maka wajiblah dihilangkannya sekadar mampu.

.....................................bersambung.

1 comment:

  1. TAHNIAH, PENULIS DIATAS AMAT PEKA PADA TERTIB SOLAT DAN BACAAN... SEMUA KESILAPAN BACAAN DI KENAL PASTI. SEBENARNYA PENULIS NI SEORANG YG BERILMU TINGGI DAN HALUS BUDI PERKERTI UTK DI ANALISAKAN...

    ReplyDelete