click here!!

Tuesday, November 30, 2010

Lima Maksiat Yang Disegerakan Balasannya

Hadis riwayat Ibnu Majah daripada Ibnu Umar r.a berkata mafhumnya;

Berhadap Rasulullah SAW kepada kami (pada satu hari) kemudian beliau bersabda, " Wahai kaum Muhajirin, lima perkara kalau kamu telah dibalakan dengannya (kalau kamu mengerjakannya) maka tiada kebaikan lagi bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah SWT semuga kamu tidak menemui masa itu.

1- Tiada terzahir perzinaan pada suatu kaum sehingga mereka berani berterus-terang melakukannya kecuali mereka akan ditimpa penyakit tha'un yang cepat merebak di kalangan mereka. Mereka juga akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum pernah ditimpa umat-umat yang lalu.

2- Dan tiada mereka mengurangkan sukatan dan timbangan kecuali mereka akan dibalakan dengan kemarau dan susah mencari rezeki dan kezaliman di kalangan pemimpin mereka.

3- Dan tiada menahan mereka dari zakat harta benda kecuali ditahan dari mereka air hujan dari langit. Jikalau tiada binatang (yang juga hidup di atas muka bumi ini) tentunya mereka tidak akan diberi hujan oleh Allah SWT.


4- Dan tiada mereka mungkir akan janji Allah dan RasulNya kecuali Allah SWT akan menguasakan ke atas mereka musuh mereka, maka musuh itu merampas sebahagian daripada apa yang ada di tangan mereka.


5- Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam Al Quran dan tidak mahu manjadikannya sebagai pilihan, maka ( di saat itu ) Allah SWT akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri. "


Maka marilah kita sama-sama muhasabah diri berdasarkan hadis di atas dan apa yang telah berlaku di dalam kehidupan sekarang. Maka teramat benarlah pengucapan Rasulullah SAW yang memberi peringatan kepada umatnya di dalam menentukan dan mengemudi hala tuju kehidupan.......wallahua'lam


No comments:

Post a Comment