click here!!

Friday, December 17, 2010

Membaiki Kesalahan Dengan Kesalahan

Kali ini penulis ingin mengajak rakan-rakan pembaca melihat ke dalam diri kita sendiri. Tentang drama kehidupan kita sehari-harian.

Seekor ayam telah masuk ke dalam rumah. Berkeliaran dengan selesanya. Melepaskan najis pula di atas lantai rumah. Melihat perilaku ayam tersebut yang masuk ke rumah tanpa izin, membuang najis pula dan sebagaimana sedia maklum bahawa ayam memang tak layak berada di dalam rumah, maka timbul kemarahan kita.

Untuk memperbetulkan keadaan dan mebaiki kesalahan yang dilakukan oleh ayam tersebut, tindakan yang harus diambil ialah dengan menghalaunya. Kita pun mula bertindak, tetapi ayam itu tidak menuju ke arah pintu keluar. Kita mengejar lagi dan ayam itu menjadi bertambah liar. Masuk ke dalam bilik tidur pula. Kita menjadi bertambah marah kerana tidak dapat mengawal ayam tersebut. Dengan penuh geram, kita mengejar lagi.

Ayam itu kini tidak berlari lagi tapi mula mengembangkan sayapnya dan terbang pula. Ia melompat ke atas meja. Sebuah pasu bunga kecil jatuh ke lantai dan pecah berderai.

Kemarahan kita makin membuak-buak dan tidak dapat mengawal diri lagi. Kita mengejar dengan lebih agresif dan menggila. Ayam itu terbang makin laju dan lebih melulu. Gambar di dinding pula jatuh ke lantai. Alas meja, langsir, kusyen dan lantai kotor oleh tahi ayam tersebut dan tiga buah gelas bertaburan. Pasu Sarawak juga turut tumbang berkecai.

Melihat suasana ini, dalam keadaan putus harapan, darah yang mendidih dan termengah-mengah, badan pula telah lesu keletihan. Kita terduduk.

Keadaan tenang kembali. Ayam itu dengan tenang melenggang menuju ke pintu keluar.

Persoalannya dari kisah kita dan ayam tadi;

1- mengapa terjadi sedemikian?

2- mengapa kita harus mengalami kerugian besar hanya disebabkan seekor ayam masuk ke rumah kita?

Jawabannya kerana kita bertindak terburu-buru tanpa berfikir panjang terlebih dahulu. Kita sepatutnya bertenang dan mengatur strategi untuk bertindak agar tiada kejadian tidak diingini berlaku. Kita bertindak membaiki kesalahan ayam dengan menggunakan kaedah yang salah.

Perlu mengenali sifat ayam tersebut dan kemungkinan perilakunya ketika aman dan terdesak. Paling penting bertindak dengan berhemah dan menunjuk arah agar ayam tersebut menyedari kehadirannya tidak diperlukan, serta jalan keluar ada di hadapannya.

Bertenang, berfikir, mengkaji, mengatur strategi dan mula bertindak dengan berhemah akan menghasilkan apa yang kita kehendaki. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment