click here!!

Thursday, December 9, 2010

Sikap Yang Tidak Kena Pada Tempatnya





Apabila berada di Kuantan, dan ada kelapangan adalah menjadi rutin serta kebiasaan bagi penulis mengunjungi tempat riadah dan rekreasi. Tempat yang menjadi kebiasaan dikunjungi oleh penulis seisi keluarga adalah Taman Bandar Indera Mahkota dan Pantai Batu Hitam di Beserah.

Memandangkan Taman Bandar Indera Mahkota terletak berhampiran dengan kediaman penulis, maka ianya agak kerap dikunjungi penulis berbanding dengan Pantai Batu Hitam. Kadang-kadang waktu pagi selepas rancangan Tanyalah Ustaz di TV9 ( Tanyalah Ustaz bersiaran jam 7.00am hingga 8.00am) atau kadang-kadang waktu petang selepas solat Asar.

Pengunjung ke taman ini juga agak ramai dan majoritinya datang bersama ahli keluarga, lebih-lebih lagi pada waktu petang hari Sabtu dan Ahad. Berbagai-bagai aktiviti dilakukan di sini.

Walaubagaimanapun, dengan kemudahan yang terdapat di sini, tujuan utama kebanyakkan pengunjung ke sini adalah untuk berjogging dan melakukan senaman. Juga tempat ini sesuai untuk kanak-kanak bermain kerana kemudahan tempat dan peralatan permainan kanak-kanak juga agak lengkap dan banyak.

Alhamdulillah, warga Kuantan nampaknya amat perihatin dan bertanggung jawab terhadap kesihatan fizikal dan mental diri sendiri serta ahli keluarga.

Namun begitu, di dalam keprihatinan terhadap kesihatan, terdapat juga segelintir pengunjung yang tidak peka dengan arahan serta keadaan persekitaran.

Penulis amat terkilan dan kecewa dengan sikap pengunjung yang meletakkan kenderaan mereka sesuka hati sedangkan tempat parkir telah dan banyak disediakan. Papan-papan tanda "Tidak Dibenarkan Meletakkan Kenderaan" jelas terpampang, namun masih ramai pengunjung yang mengambil sikap berlawanan dengan arahan badan berkuasa tempatan iaitu Majlis Perbandaran Kuantan ( MPK ). Rujuk gambar 2, 3 dan 4.

Adalah sekali dua, bahagian penguatkuasa MPK membuat pemantauan dan pemeriksaan mengejut. Apabila saman dikeluarkan ada juga antara pengunjung yang tidak berpuashati dan menunjukkan tingkahlaku tidak sopan termasuklah mengeluarkan kata-kata yang kurang enak.

Apa yang penulis nampak di sini, ada antara kita akan marah, menghamburkan kata-kata yang tidak elok dan berkelakuan tidak senonoh apabila dihukum. Pada hal sepatutnya kita bermuhasabah diri sendiri dahulu sebelum bertindak balas terhadap sesuatu hukuman yang diterima.

Pernahkah terfikir oleh pengunjung terbabit betapa sakitnya hati pengunjung lain bila betapa sukarnya mengawal kenderaan apabila melalui jalan yang sempit dan kenderaan diletakkan kiri kanan jalan tersebut.

Terkadang juga, pemilik kenderaan yang terbabit masih berada di dalam kenderaan mereka, memandang ke arah pemandu kenderaan lain yang kesukaran melalui jalan tersebut dengan sinis dan mengomel memperlekehkan kepakaran pemanduan seseorang.

Tidak terfikirkah juga pengunjung terbabit kemungkinan akan berlakunya perkara tidak diingini seperti kereta pengunjung lain hilang kawalan dan merempuh kenderaan mereka sehingga mengakibatkan kerosakan terhadap kenderaan mereka atau lebih malang lagi medatangkan kemudharatan kepada tubuh badan serta nyawa mereka sendiri.

Sebenarnya berdasarkan tinjauan penulis, terdapat banyak kekosongan tempat parkir kenderaan di taman tersebut terutama di kawasan bertingkat. Situasi ini amat memusyhkilkan penulis dan rasanya juga kepada pengunjung-pengunjung lain. Rujuk gambar 1.

Bukankah kedatangan kita ke taman ini untuk beriadah, bersenam dan mengeluarkan peluh. Sepatutnya tempat parkir yang jauh sedikit dan bertingkat itu amatlah sesuai dengan tujuan kedatangan. Apa maknanya datang ke taman ini dan meletakkan kenderaan bersepah-sepah berdekatan tempat permainan tetapi berjogging pula menaiki tingkat parkir dan tangga cerun lain pada hal pada waktu yang sama telah menyakitkan hati pengunjung lain, menyusahkan orang lain dan juga meletakkan kenderaan tersebut dalam keadaan berisiko.

Sebenarnya inilah sikap kebanyakkan dari kita. Mengambil mudah sesuatu perkara. Jarang sekali cuba memikirkan dan menyelami hati dan perasaan orang lain sekiranya kita berada di tempat tersebut.

Apabila sesuatu yang malang berlaku akibat sikap kita tersebut, kita akan menyalahkan kejadian tersebut sehingga kadang-kadang sampai mempertikaikan takdir Allah SWT, tanpa memperhalusi dan mengkaji punca kejadian yang kadang-kadang amat jelas ianya datang dari kecuaian dan sikap bodoh sombong kita sebenarnya.

Begitu jugalah dalam kehidupan semasa kita. Acapkali sesetengah kita membuat bising, melenting, menuduh dan bertindak dengan mengikut emosi apabila dihukum sedangkan puncanya adalah berpunca dari diri kita sendiri.

Mula membuat kenyataan yang berulangkali kononnya dengan tujuan membela diri tanpa mempedulikan kesan terkemudian. Akhirnya, mereka-mereka ini juga yang menerima padah dan terseksa dek perbuatan pendek akal mereka itu sendiri.

Makin banyak kenyataan yang dikeluarkan, semakin banyak pula kita akan melakukan kesilapan yang tidak disedari. Kekadang antara satu-satu versi penceritaan membela diri tersebut bercelaru dan kontra antara satu cerita dengan cerita yang lain.

Kita mungkin tidak menyedarinya tetapi kepada mereka-mereka yang rasional pemikirannya amatlah mudah menentukan kedudukan sebenar sesuatu perkara yang dihebohkan itu.

Kali ini penulis amat bersetuju dengan kenyataan Tan Sri Abdul Gani Patail, Peguam Negara terhadap bekas Menteri Besar Selangor,Datuk Seri Mohamad Khir Toyo ketika diminta mengulas tindakan Tan Sri Khir yang membuat kenyataan membela diri kepada media.

" The more you say, the more you are going to hurt yourself. "





No comments:

Post a Comment