click here!!

Monday, December 6, 2010

Tekad Maal Hijrah

Sempena Maal Hijrah pada hari ini, dan tahun 1432 H penulis ingin mengimbau kembali kisah penghijrahan Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar As Siddik r.a dari Mekah Al Mukarramah ke Madinah Al Munawarrah.

Penulis tidaklah hendak menyentuh tentang proses penghijrahan yang telah banyak kali diceritakan tetapi ingin membicarakan bagaimana tekad dan azam penduduk Madinah ketika itu apabila menerima kedatangan Rasulullah SAW.

Setelah Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar r.a benar-benar telah tiba di Madinah pada hari Jumaat 16 hb Rabiul Awal bersamaan 20 hb September 622 Masehi, laungan " Muhammad sudah datang, Muhammad sudah datang ", " Rasulullah sudah sampai " dan " Allahu Akbar " telah kedengaran.

Begitulah antara seruan dan laungan suara sambutan kira-kira 500 orang penduduk kota Madinah ketika itu yang menunggu ketibaan Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar r.a. Setiap mereka bergembira dan berpusu-pusu mengerumuni untuk melihat wajah baginda dengan lebih dekat.

Madinah belum pernah mengalami kemeriahan sebegitu rupa. Sambutan juga diiringi dengan syair " Thala'al Badrul " dengan bait-bait senikatanya;

telah terbit bulan purnama


dari celah Bukit Wada'iy

kita wajib bersyukur

selama mengajak kepada Allah

wahai orang yang diutus pada kami


engkau membawa perintah yang ditaati.

Disamping melahirkan kegembiraan, penduduk Madinah iaitu golongan Ansar telah menyatakan tekad dan azam mereka kepada Rasulullah SAW.

" Halumma ya Rasulullah, ilal quwwah, wal mana'ah wal tsarwah " yang bermaksud, " Marilah ya Rasulullah ke arah ( menegakkan ) kekuatan Islam, kebesaran dan kemegahan. "

Ilal Quwwah ( Marilah menegakkan kekuatan Islam )


Dengan kekuatanlah maka suara Islam itu mahu dan mampu didengar orang dan tidak diperlakukan sesuka hati kepada kaum Muslim. Madinah diharapkan menyinarnya kekuatan Islam.

Ilal Mana'ah ( Marilah ke arah kebesaran dan kejayaan )

Dengan adanya kekuatan dapatlah Islam mencapai kebesaran dan kejayaan. Ajaran Islam akan menjadi budaya umat manusia. Menjadi huruf-huruf yang hidup dan amat bermakna untuk kehidupan di dunia ini dan hari kemudian. Muslim akan berjaya dan Islam dimuliakan sebagai agama Allah.

Ilal Tsarwah ( Marilah mencapai kemegahan, kebaikan moral dan material )

Dunia disediakan untuk dinikmati bersama. Islam memupuk kepentingan zahir dan batin, jasmaniah dan rohaniah, dunia dan akhirat. Maka kedua-duanya harus dicapai dan Madinah adalah tempat memulainya.

Itulah tekad penduduk Ansar Madinah yang dinyatakan kepada Rasulullah SAW semasa mereka menyambut kedatangan baginda ke Madinah. Tekad dan keazaman untuk sama-sama memacu Islam ke hadapan.

Begitu juga kepada kita sebagai umat Islam yang sepatutnya mencontohi peristiwa hijrah ini di mana tekad dan keazaman untuk terus menyambung legasi yang telah ada dan terbina agar terus mendepani masa.

Persoalannya sekarang Islam telah berjaya dibina, telah terbukti kekuatannya, kebesarannya dan kemegahannya namun adalah menjadi tugas kita pula untuk memperlihatkan bagaimana Islam itu.

Jangan pula kita pula secara sedar atau tidak sedar menjadi penyebab imej negatif terhadap Islam dan adalah menjadi tanggungjawab kita memperlihatkan bagaimana Islam itu hidup dan subur di dunia ini setelah umat terdahulu telah menbangunkan apa itu Islam.

Sempena kedatangan tahun hijrah ke 1432 ini, penulis mengambil kesempatan mengucapkan Salam Maal Hijrah dan berharap semuga kita, umat Islam terus beroleh kejayaan di dunia dan kebahagian di hari kemudian. Semuga kehadiran kita memberi impak yang positif kepada kehidupan dunia ini, dan Islam menjadi serta merupakan teras kehidupan.

Dan itulah juga tugas kita sebagai Muslim dan sepatutnya ditekadkan.




No comments:

Post a Comment