click here!!

Wednesday, May 5, 2010

Solat Dan Manusia Yang Pertama Mengerjakannya

Peristiwa Israk Rasulullah S.A.W dari Masjidil Haram Mekah ke Masjidil Aqsa, Palestin dan Mikraj dari sana ke langit telah menghasilkan anugerah antaranya ialah kefardhuan menunaikan solat lima waktu.Anugerah yang tak ternilai besar dan hebatnya kerana kita dikuniakan peluang untuk bermunajjat dan berbicara secara terus dengan Pencipta Yang Agung, Allah S.W.T....Tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah S.W.T dan Muhammad S.A.W itu pesuruhNya.
Sebenarnya perintah mengerjakan solat ini telah difardhukan terhadap rasul-rasul dan pengikut-pengikutnya yang terdahulu.Tahukah kita siapakah manusia yang pertama mengerjakan solat-solat fardhu yang kita lakukan sekarang.

1.Solat Subuh

Waktunya bermula setelah terbit fajar Sadiq hingga terbit matahari.Manusia pertama yang mengerjakannya ialah Nabi Adam a.s. iaitu ketika baginda keluar dari syurga lalu diturunkan ke bumi.Pertama yang dilihatnya ialah kegelapan dan baginda merasa takut yang amat sangat.Apabila fajar Subuh telah keluar, baginda pun solat dua rakaat.

2.Solat Zuhur

Waktunya mulai gelincir matahari ke barat dan berakhir di saat bayangan sesuatu benda itu sama betul dengan benda tersebut.Manusia pertama yang solat Zuhur ialah Nabi Ibrahim a.s. iaitu tatkala Allah S.W.T. telah memerintahkannya agar menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s. .Apabila seruan itu datang,sujudlah Nabi Ibrahim a.s. sebanyak empat rakaat.

3.Solat Asar

Waktunya bermula selepas waktu Zuhur iaitu ketika bayang sesuatu benda sama panjang dengan benda tersebut dan berakhir setelah terbenamnya matahari.Manusia pertama mengerjakanya ialah Nabi Yunus a.s. tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah S.W.T dari perut ikan Nun.Ikan tersebut telah memuntahkan Nabi Yunus a.s. di tepi pantai pada waktu Asar.Maka bersyukurlah baginda lalu solat empat rakaat.

4.Solat Maghrib

Waktunya bermula setelah terbenamnya matahari dan berakhir apabila cahaya merah hilang.Manusia pertama yangmengerjakannya ialah Nabi Isa a.s. iaitu apabila baginda dikeluarkan oleh Allah S.W.T daripada kejahilan dan kebodohan kaumnya sedangkan pada waktu itu matahari telah terbenam.Nabi Isa a.s. bersyukur lalu solat tiga rakaat.

5. Solat Isyak

Waktunya bermula setelah hilang cahaya merah sampai terbit fajar.Manusia pertama yang mendirikan solat ini ialah Nabi Musa a.s. .Ketika itu baginda sesat mencari jalan keluar dari negeri Madyan. Baginda amat berdukacita dan Allah S.W.T. menghilangkan segala perasaan dukacitanya itu pada waktu Isyak lalu Nabi Musa a.s. bersolat empat rakaat tanda bersyukur

Begitulah asal usul solat fardhu yang kita kerjakan sekarang di mana sepatutnya peluang ini menjadi tempat kita berbicara secara terus dengan Allah S.W.T. baik sebagai tanda bersyukur,merayu atau menunjukkan kepatuhan.
Sebenarnya ada kemanisannya segala perintah Allah S.W.T terhadap hambaNya kerana Dia Maha Mengetahui apa yang nyata dan apa yang tersembunyi....Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment